Intuitiv spisning og kostvejledning

Der er mange, der hylder den tynde krop. Fra helt små bliver vi ustandseligt mindet om diætkulturen fx ved regelmæssig kontrolvejning, ved at undgå bestemte fødevarer og være vidende til at mindst én eller flere i omgangskredsen altid er på slankekur. Det resulterer i, at mange mennesker ikke værdsætter den måde, de ser ud på, og nogen synes, at de er for tykke, selv som de befinder sig i en tynd krop.
De fleste har på et eller andet tidspunkt været på en slankekur og mange er på slankekur det meste af livet. Oftest opnås ikke de resultater, der forventes. Samtidig er der risiko for at miste evnen til at lytte til kroppen og overhøre kroppens egne signaler om sult, mæthed og nydelse. Det kan føre til overspisning eller at der spises for lidt mad.
Det at være i en tynd krop er imidlertid ikke nogen garanti for sundhed. Sundhed handler ikke om tallet på vægten, men er et samspil af mange forskellige parametre - specielt har vores adfærd stor betydning for sundheden. Sundhed er fx at give sin krop den nødvendige næring, behandle sig selv med omsorg og respekt og bevæge kroppen nydelsesfuldt. Mange har i den forbindelse glæde af intuitiv spisning. Intuitiv spisning er et samarbejde mellem den enkelte person og deres krop og resultatet er en bevidstgørelse af, hvad der skal til for at opnå et balanceret og afslappet forhold til sin mad, krop og sind.
Den første betingelse for at have et naturligt forhold til sin mad er at tillade sig selv at spise alle fødevarer. Forbudte fødevarer kan føre til overspisning og i værste fald udvikling af en spiseforstyrrelse.
Du er måske nervøs for, at din vægt øges, hvis du dropper diæter og kostplaner for at spise intuitivt. Du vil imidlertid opleve, at når du respekterer dine sult- og mæthedsfornemmelser, vil din vægt stabilisere sig. Du kan med andre ord begynde at slappe mere af og bruge din energi på noget mere meningsfuldt.

Hvem kan intuitiv spisning hjælpe:
Intuitiv spisning kan hjælpe alle mennesker.
Du har måske et fuldstændig normalt forhold til mad og spisning, men med mellemrum går du på slankekur, fordi din vægt er langsomt stigende. Intuitiv spisning kan hjælpe dig til at blive bevidst om din krops sult- og mæthedssignaler og få stabiliseret din vægt samtidig med, at du har et fortsat nydelsesfuldt forhold til mad.
Har du en eller anden grad af forstyrret spisning fx restriktiv spisning, overspisninger, spisning uden at være sulten eller spiseforstyrrelse kan intuitiv spisning lære dig at få et balanceret forhold til dig selv og din mad.

Som din diætist og coach hjælper jeg dig til at:

- Slutte fred med maden og opleve friheden til at kunne spise alt.
- Mærke og respektere dine sult- og mæthedsfornemmelser og opdage nydelsesfaktoren ved din mad.
- Håndtere dine følelser uden mad og hjælpe dig med redskaber til at drage omsorg for dig selv.
- Opnå større robusthed og livskvalitet.

Jeg tilbyder også kostvejledning til dig, der gerne vil opleve sundhed gennem maden.

Intuitiv spisning og kostvejledning

Nydelsesfaktoren ved mad er en del af intuitiv spisning. Når du spiser din mad langsomt og med nærvær og opmærksomheden rettet mod madenes smag, lugt og tekstur, vil du opleve en større grad af velvære og hurtigere mæthedsfornemmelse.

"Japanerne har visdommen til at fremme nydelse som et af deres mål for sund livsstil. I vores stræben efter at blive tynde og sunde, overser vi ofte en af de mest basale gaver i tilværelsen – den nydelse og tilfredsstillelse, der findes i selve spiseoplevelsen. Når du spiser det, som du virkelig har lyst til, i indbydende omgivelser, vil nydelsen hjælpe dig med at føle dig tilfreds og mæt. Ved at udøve denne oplevelse for dig selv, vil du opleve, at du behøver meget mindre mad for at blive mæt" (Oversat fra Intuitive eating af E. Tribole & E. Resch)

Det siger mine kunder